Lipcowa zasiadka

Udostępnij artykuł na:

August 18, 2018

Lipcowa zasiadka

Lipiec w tym roku był wyjątkowo gorący, a jego ostatnia dekada przyniosła rekordowo wysokie temperatury. Wtedy właśnie razem z kolegą Marcinem miałem wolny termin z przeznaczeniem na zasiadkę karpiową.
Rokowania złapania karpia były znikome. Temperatura wody osiągnęła blisko dwadzieścia siedem stopni Celsjusza i nie sprzyjała żerowaniu ryb. Jednak nie zniechęceni tym faktem, szybko przystąpiliśmy do organizacji obozowiska. Następnie zajęliśmy się analizowaniem sytuacji oraz wyborem taktyki i metody połowu. Głównie chodzi o dobór zestawów końcowych.

Wspólnie wytypowaliśmy trzy rodzaje zanęcanych miejsc. Dwa z nich znajdowały się na wodzie płytkiej [około półtora, do dwóch metrów] z tym, że różnił je od siebie rodzaj podłoża. Przy trzcinach dno było twarde i wolne od roślinności, natomiast wśród lilii zalegała kilkucentymetrowa warstwa mułu. Trzecia miejscówka również była zamulona, ale znajdowała się bliżej środkowej części obławianego akwenu, na głębokości około pięciu metrów. Zazwyczaj wybrane miejsca obstawiamy wspólnie, lokując w nich po jednym ze swoich zestawów, w odległości około 5 do 6 metrów od siebie. Zawęża nam to obszar nęcenia i daje jak najbardziej obiektywnie wyrównane szanse.

Z uwagi na różnorodność wytypowanych miejscówek zastosowałem BLOW BACK RIGA na plecionce przyponowej "MOLLIA SINKING" BLACK / GREEN i D- RIGA na tej samej plecionce, ale połączonego z fluorocarbonem "NIHONTO". Do budowy przyponu użyłem także pierścienia łącznikowego owalnego , pozycjonera haczyka, zapinanego klipsa do ciężarka zamontowanego na strzałówce SHOCK LEADER 0,55 mm a także na plecionce GRAVIS 45Lbs. z ołowianym rdzeniem, krętlika, a w miejsce połączenia tych linek, aby dociążyć przypon i zwiększyć jego skuteczność zastosowałem śrut ołowiany  EXTRA SOFT o wadze 2,90 g. Obydwa przypony skonstruowałem z przeznaczeniem na lekko zamulone dno. Najważniejsze jest jednak zastosowanie w obu przypadkach bardzo ostrych haczyków typu LONG SHANK - Mikado z serii Territory. W moim przypadku wybór padł na rozmiar nr 4. Oprócz wspomnianej niezwykłej ostrości charakteryzują się dużą wytrzymałością przy stosunkowo niewielkim ciężarze, co pozwala na doskonałą prezentację kulek pływających. Trzeci zestaw zmontowałem korzystając z tej samej plecionki w kolorze BLACK / BROWN, ale użyłem haczyka MUSA Mikado z serii Territory. Krótki trzonek i szeroki łuk kolankowy doskonale współgra z umieszczoną na włosie osiemnastomilimetrową kulką tonącą. Ten przypon umieściłem na twardym dnie przy trzcinach.

Niezbędnym przyrządem do wykonania mocnego i solidnego węzła jest zaciskacz do węzłów, który znajdziemy w asortymencie Mikado. Ja do tego celu używam zawsze dwóch zaciskaczy.
Najbardziej skutecznym przyponem okazał się jednak BLOW BACK RIG, ale zapewne dlatego, że karpie żerowały tylko na głębokiej wodzie. W związku z powyższym, szansy sprawdzenia się na tej zasiadce nie otrzymały pozostałe zestawy. Udało się wyjąć na niego piękne rybki.

Pierwsze branie było o godzinie 4.10. Było ono tak delikatne, że przypominało trochę szamoczącego się leszcza, który siłuje się z obciążeniem zestawu końcowego. Ryby te czasami trafiają się nam jako przyłów i nie są to małe okazy. Po chwili jednak, żyłka coraz szybciej zaczęła się wysuwać. Ten moment już obserwowałem osobiście i nie czekając na dalszy rozwój sytuacji energicznie podniosłem  wędkę. Poczułem silny opór. Mój przeciwnik „przymurował” do dna, ale po chwili ustąpił i pozwoliło mi to na szybkie zapakowanie się do łódki i wypłynięcie  poza pas grążeli, które porastają szerokim pasem brzeg łowiska. Po krótkiej walce pozwolił się spokojnie podprowadzić do podbieraka.

Drugi karp wziął około 6.00  rano następnego dnia. Branie było również delikatne, jak przy pierwszym karpiu. Jednak z uwagi na ciężar ryby i jej smukłą, a wręcz sportową sylwetkę, sam hol był swojego rodzaju próbą sił. Oczywiście w takich przypadkach człowiek ma zdecydowaną przewagę nad swoim przeciwnikiem, a mi dodatkowo bardzo pomógł doskonale spisujący się BLOW BACK RIG. Podczas wyhaczania karpia w kołysce zauważyłem, że mimo dość siłowego holu, ryba nie odniosła poważnych obrażeń, a nawet mogę stwierdzić, że została ledwie draśnięta. Zapewne to zasługa wielu czynników, począwszy od ugięcia wędki, ustawienia hamulca kołowrotka, amortyzację żyłki itp.. Swoje „pięć minut” ma tu także zestaw końcowy. Karp był zapięty klasycznie, w dolną wargę, a ostrość haka spowodowała ,że „zapięcie” było pewne i mocne. Na koniec chciałbym dodać, że rybki po krótkiej sesji zdjęciowej w świetnej kondycji trafiły z powrotem do wody.

Nie będę opisywał rodzajów zastosowanych przeze mnie kulek, ziaren, bo nie to jest moim celem. Chciałem przedstawić i opisać sposób przygotowania zestawów końcowych od strony wykorzystania zasobów sprzętowych. Posiadając sprawdzony asortyment haczyków i linek przeponowych możemy dowolnie skonstruować zestawy końcowe, dostosowując je do różnych warunków występujących na łowisku. Posiadając w swoim przyborniku akcesoria, o których niezawodność możemy być spokojni, spełniamy jedną z zasad "spokojnej głowy". Natomiast spełnienie wszystkich warunków [np. wybór kulek, zanęty,  dobór linek głównych, rodzaj wędek itp.] utwierdza nas w przekonaniu , że z naszej strony zrobiliśmy wszystko, żeby osiągnąć sukces na każdej zasiadce.

Adam Stomski
Mikado Fishing Team

Udostępnij artykuł na:

Polecane produkty

Zaciskacz do węzłów AIX-CA35

26802-zaciskacz-do-wezlow-aixca35

Territory Musa

27367-territory-musa

Haki, które z powodzeniem możecie stosować na najbardziej wymagających łowiskach. Niesamowicie ostre, wykonane z japońskiej stali, która da wam spokój podczas holu ryby życia. Dostępne w czterech wariantach, dzięki czemu jesteście w stanie skonstruować każdy rodzaj przyponu. Pokryte teflonem, sprawd...
Territory Long Shank

27366-territory-long-shank

Gravis Brown

31249-gravis-brown

Niesamowicie mocna linka posiadająca ołowiany rdzeń, który perfekcyjnie kamufluje nasz zestaw przed bardzo ostrożnymi rybami. Chroni karpia przed okaleczeniem, jak i nas przed wszelkiego rodzaju zaczepami na dnie. Leadcore to bardzo ważny element każdego zestawu karpiowego, dlatego nie może go zabra...
Shock Leader

28507-shock-leader

Territory Shock Leader to specjalistyczny materiał, który składa się z kilku powłok otoczonych molekularną siatką, całości dopełnia powłoka z fluorocarbonu. Wynik końcowy jest prosty, uzyskaliśmy bardzo wytrzymały materiał strzałowy, pełniący funkcje ochronną, nietracący na elastyczności. Nie posiad...
Fluorocarbon Prime

28520-fluorocarbon-prime

Profesjonalny praktycznie niewidoczny w wodzie fluorocarbon. Występuje w trzech rodzajach: SILK - charakteryzujący się najwyższą miękkością PRIME - o zwiększonej wytrzymałości QUALITY - szybko tonący Fluorocarbon Mikado Nihonto dostępny jest na szpulach 10 i 30 M. Dostępne średnice od 0.12 mm do 0....
Molia Black\Green

31252-molia-blackgreen

Plecionka przyponowa, zaraz po haczyku, to najważniejszy element zestawu typu "first contact". Jednak w przeciwieństwie do haka musi ona wytrzymać o wiele więcej. W grę wchodzą nie tylko wielkie przeciążenia, ale i wszelkie możliwe podwodne przeszkody, które mogą zakończyć nasz hol w ułamku sekundy....